Vi anbefaler: Danmarks herregårde

31.08.15
Steffen Kronborg, Holte Bibliotek, har læst: Niels Peter Stilling: Danmarks herregårde (2014 - )
Den tidligere museumsinspektør i Rudersdal, Niels Peter Stilling, har siden han forlod sit daværende job ikke mindst dyrket sin yndlingsbeskæftigelse: at skrive om de emner, han kender til. Det er bl.a. blevet til en artikel om starten på forfatterens egen karriere i den seneste Søllerødbog; men frem for noget har Stilling brugt tiden på at skrive om de danske herregårde.

Herregårdene er langt fra nyt land for Niels Peter Stilling. Tidligere har forfatteren bl.a. udsendt ikke mindre end 3 udgaver af værket Politikens bog om Danmarks slotte og herregårde (2000-2005). Men nu gælder det altså herregårdsværket over dem alle: pragtværket Danmarks herregårde, hvoraf der indtil videre er udkommet 2 bind.

De to første bind i rækken er udkommet med imponerende kort mellemrum, og når det kan lade sig gøre, er det naturligvis, fordi forfatteren kender sit stof. Det nye værk bygger da også i vid udstrækning på de tidligere udgivelser, selv om der langt fra er tale om simpelt genbrug. Stilling har både gennemgået stoffet på ny og har ajourført oplysningerne. Samt - ikke mindst - suppleret fremstillingen med nyt illustrationsmateriale.

Hvis man (som undertegnede) bruger Stillings beskrivelser som guide på ture rundt i det danske land, er der ingen tvivl om, at førsteudgaven af Politikens bog… stadig er den bedst egnede følgesvend på rejsen. Men nu kan man så også supplere guidens tekst med en mere dybtgående fremstilling, som – heldigvis – har bevaret et af forfatterens tydeligste kendetegn: de personlige vurderinger.

Materialer