Katrine Engberg: Vådeskud

Forældrene ejer et auktionshus mistænkt for svindel og de har tidligere modtaget trusler. Hos de efterladte forældre finder man noget, der kunne ligne et afskedsbrev med et citat fra ”Dorian Greys billede” af Oscar Wilde, og til at starte med tror politiet, at Oscar er blevet kidnappet. Eller er han mon stukket af hjemmefra? Da man finder liget af et ungt menneske i det nye forbrændingsanlæg i København, må Kørner og Werner arbejde på højtryk for at opklare sagen.

Katrine Engbergs dialoger flyder let og skaber en god dynamik til bogen. I det hele taget glider krimien let derudad og Engberg har en dejlig underspillet humor, så man som læser trækker på smilebåndet flere gange undervejs i læsningen af bogen.

Og så kan man mærke at København ligger Katrine Engbergs hjerte nær. Hendes beskrivelser af steder som Thorvaldsens Museum og Amagerforbrændingen fortælles levende og danner en god ramme om historien. Og krimien er på én gang super underholdende og den har et veludtænkt plot med en række overraskende twists undervejs.

”Vådeskud” er fjerde bog i Katrine Engbergs krimiserie om efterforskerne Kørner og Werner. Femte bog i serien, ”Isola”, udkommer sidst i denne måned og jeg har sat i stort kryds i kalenderen. For jeg glæder mig til at læse, hvad Katrine Engberg har fundet på til os næste gang.

Tirsdag 22. september kl. 19.30 kan du opleve både Anne Mette Hancock og Katrine Engberg i forfatterinterview om både ondskab og venskab, når Rudersdal Bibliotekerne streamer live med mulighed for at stille spørgsmål undervejs.